Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google jest zagadnieniem na tyle szerokim (i skomplikowanym!), że definicja tego pojęcia może się bardzo różnić w zależności od źródła z jakiego korzystamy. W największym możliwym skrócie można to streścić w ten sposób:

Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google jest to szereg czynności On-Site (optymalizacja serwisu) i Off-Site (wzbudzenie zainteresowania potencjalnych użytkowników naszego serwisu – m.in. pozyskiwanie zewnętrznych linków) w celu zwiększenia ruchu na stronie internetowej z naturalnych wyników wyszukiwania.

Naturalnymi wynikami wyszukiwania nazywamy wszystkie wyniki wyświetlające się bezpłatnie w wyszukiwarce:

Na pierwszy rzut wydaje się to bajecznie proste. “Wydaje się” jest tutaj słowem kluczowem.

Pozycjonowanie stron jest łatwe?

Od razu powiedzmy sobie szczerze jak jest – nie, pozycjonowanie stron internetowych nie jest łatwe, a czasem bywa nawet bardzo trudne, wymaga środków, mnóstwa czasu i kreatywnych rozwiązań. Obecnie wyszukiwarka Google stawia wysokie wymagania serwisom internetowym. Wszystko przez rosnące wymagania użytkowników, którym musi sprostać wyszukiwarka. W dużym uproszczeniu sytuacja przedstawia się mniej więcej w ten sposób:

  • Użytkownik – powinien łatwo i szybko znaleźć przydatną informację, której szuka
  • Google – chce ograniczać widoczność stronom internetowym, które zostały niedbale/źle skonstruowane, ale też tym, które nie odpowiadają na zadanie pytanie

Na początku napisałem o szeregu czynności, które należy wykonać, aby zdobywać jak najwyższe pozycje (Off-Site i On-Site). Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że strona zadbana od strony technicznej nie zdobędzie wysokich pozycji bez budowania zainteresowania wśród użytkowników i niestety na odwrót. A więc:

On-Site = Off-Site

Oczywiście znajdą się malkontenci, którzy będą za wszelką cenę starali się udowodnić, że tylko zdobywając linki można osiągnąć wysokie pozycje. Tak, są takie przypadki (serwisy), ale czy wykorzystali pełny potencjał pozycjonowanego serwisu? I przede wszystkim – czy są to stabilne pozycje? Bardzo w to wątpię…

4 kroki

Jako, że na co dzień pracuję w agencji SEM Mayko, będę pisał jak wygląda pozycjonowanie od strony agencyjnej. Na poniższych grafikach przedstawiam kolejne kroki, jakie wykonuje się podczas procesu pozycjonowania strony internetowej:

  • Analiza serwisu pod kątem potencjału
  • Audyt
  • Wdrożenie audytu
  • Pozyskiwanie linków (tworzenie zainteresowania użytkowników) i ewentualne poprawki optymalizacyjne, które często wychodzą w trakcie pracy nad serwisem

Czasem idzie dość łatwo, czasem jest bardzo pod górkę… Jak mówi stare przysłowie seowców – ‘to zależy’. I to od bardzo wielu czynników.

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce?

Jednym z czynników mających znaczący wpływ na wyniki pozycjonowania stron internetowych są aktualizacje algorytmu wyszukiwarki. Generalnie Google wprowadza drobne zmiany w algorytmie nawet kilkaset razy w ciągu roku, jednak można je nazwać kosmetycznymi poprawkami. Specjalistom od pozycjonowania sen z powiek spędzają te duże aktualizacje (takie jak Pingwin czy Panda), które wyraźnie wpływają na pozycje serwisów (niestety niekoniecznie na korzyść). Należy więc robić wszystko, by nasz serwis był doskonale zoptymalizowany.

Po co właściwie to całe pozycjonowanie?

Odpowiedź jest prosta – dzięki pozycjonowaniu promujemy naszą stronę/firmę w internecie. Większość firm, zarówno dużych, jak i małych, ma swoje miejsce w sieci, dlatego, jeśli chcemy dać się wyprzedzić konkurencji musi zadbać o naszą stronę i jej widoczność. Wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania w Google dają ogromny zasięg (w końcu to największa wyszukiwarka na świecie), a co za tym idzie możliwość dotarcia do rzeszy nowych klientów. Nowi użytkownicy oznaczają większe zyski i coraz większą rozpoznawalność naszej marki. Można więc chyba powiedzieć, że pozycjonowanie strony internetowej to w dzisiejszych czasach konieczność.

SEO mity

Wokół pozycjonowania stron narosło wiele mitów – każdy z nas spotkał się z co najmniej jednym z nich. Mało tego, niektóre powtarza sama branża SEO! Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę, że raz osiągnięte pozycje nie są nam dane na zawsze – zmiany w algorytmie wyszukiwarki następują cały czas, dlatego pozycja naszej strony w wyszukiwarce może się zmieniać każdego dnia. Trzeba też brać pod uwagę fakt, że konkurencja również pozycjonuje swoje serwisy.

Pozycjonowanie nie jest jednorazową usługą – to długotrwały proces i nie ma gwarancji, że osiągniemy oczekiwany efekt – takie oferty to tylko marketingowe zagrywki.

I to wszystko o pozycjonowaniu serwisów internetowych?

Nie chcę tu lać wody i niepotrzebnie rozwlekać tematu, jak prawie wszystkie strony z TOP10 na frazę “pozycjonowanie stron”. Większość z tych podstron, które są najwyżej w Google ma content o długości około 10 000 znaków 😐 – kto jest w stanie przeczytać całą treść i się nie znudzić? Zapewne niewielu… Dziękuję za przeczytanie całości 🙂

[Głosów:6    Średnia:4.8/5]
Close Menu